een dergelijk handschrift is echt niet nodig 

 

WELKOM OP DEZE SITE

  

HANDSCHRIFTPROBLEMEN ?

Deze site geeft de mogelijkheden aan voor een verbetering van handschriften.

[De laatste tijd wordt voor verbetering van handschriften wel blokschrift geadviseerd. U kunt hier meer over lezen op deze webpagina: http://www.schriftontwikkeling.nl/interview-blokschrift-of-verbonden/]

 

Als kinderen de basisschool hebben verlaten, komen ze in een totaal andere schoolwereld terecht. Het is niet meer die ene juffrouw of meester die ze dagelijks lesgeeft maar om het uur is er een andere leerkracht. Op de basisschool had de leerkracht hooguit 30 kinderen en was zo gewend aan elk individueel handschift en kennis van de opdrachten dat het meestal wel te ontcijferen was. In het voortgezet onderwijs heeft de docent wel zo'n zes groepen van 30 leerlingen per dag dat levert dus wel 180 handschriften op. Wanneer er dan werk nagekeken moet worden dan moet dat werk wel makkelijk leesbaar zijn. Is het dat niet dan volgt in de meeste gevallen onvoorwaardelijk een onvoldoende.
Een leerling met goede leerprestaties maar met een slecht handschrift is dan de dupe dat er in het basisonderwijs niet meer aandacht werd besteed aan; wat in de onderbouw goed is aangeleerd ook te onderhouden.

Allereerst een uitleg over het ontstaan van de problemen.
De meeste kinderen en volwassenen met een problematisch handschrift, hebben te weinig instructie gekregen tijdens hun schoolperiode, omdat er vanuit werd gegaan dat ze ‘niet beter zouden kunnen’.
Ook ligt een deel van de oorzaak erin, dat in de bovenbouw wordt gezegd dat de kinderen nu hun 'eigen handschrift mogen ontwikkelen'. Dat is uiteraard wel heel bizar.
Er is niet één vakgebied dat tijdens de basisschool in kwaliteit achteruit mag gaan, maar op veel scholen doen ze na het aanleren steeds minder voor het vakgebied schrijven (handschrift) en dan is het ook niet zo'n wonder dat de meeste kinderen er in de bovenbouw niet veel meer van maken. Als dan ook nog wordt gezegd dat de kinderen het zelf maar moeten uitzoeken (want dat wordt ermee bedoeld: 'ze mogen nu zelf hun eigen handschrift ontwikkelen'), dan is het geen wonder dat men bij het voortgezet onderwijs steen en been klaagt en de kinderen vanwege de onleesbaarheid van hun teksten onvoldoendes krijgen.

Weer anderen hebben de boodschap gekregen dat er wat aan de ‘motoriek’ mankeert en zullen mogelijk zelfs herhaaldelijk door een fysiotherapeut zijn ‘geholpen’, echter zonder resultaat. Want dan krijg je gefingeerde hulp.
Fysio- en andere bewegingstherapeuten zijn er om het bewegings-apparaat zo goed mogelijk te laten functioneren, maar hebben geen opleiding genoten in lettervormgeving of onderwijskunde en om die reden kunnen zij in dit verband niets betekenen. Hoewel ze hun praktijk graag goed gevuld zien.*

Het enige wat de kinderen nodig hebben zijn leerkrachten die de kinderen onderbouwde instructie en tips geven waarmee zij zelf hun werk kunnen beoordelen en weten waar het verbetering nodig heeft. Leerkrachten die de kinderen leren en uitleggen hoe en waarom je op een bepaalde manier het beste werkt en bij het vak schrijven: hoe je de lettervormen het beste maakt, hoe je nauwkeurig kunt zijn en daarna toch vlot maar heel goed zult kunnen schrijven.
U kunt op de volgende pagina's meer hierover lezen.

Veel succes en vriendelijke groet,

Team Handschriftverbetering

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

* In de congreskrant van fysiotherapeuten van januari 2011 (bij punt 2) lezen we dat 25% van de tijd van  fysiotherapeuten bestaat uit het helpen bij handschrift-problemen! Om het onmogelijk te maken dat verzekeringen hier niet mee in zee zouden willen gaan, wordt vaak gezegd dat het om het behandelen van motorische problemen gaat. Maar schrijfmotoriek bestaat nu eenmaal niet net zomin als er een tekenmotoriek of  biljartmotoriek bestaat. Dus... betalen we allemaal mee aan  behandelingen die geen nut hebben.

 http://www.fysiocongres.nl/wp-content/uploads/2010/09/webversie_2010-08_kngf_fysiocongreskrant_2010.pdf



Letters maken is kennis hebben van hoe dat moet!

 





 

  

zo zou het moeten

 

 

 

 

 

 

 

      handschriftverbetering, schrift, schrijven slecht handschrift, leesbaar. onleesbaar, handschrift problemen, pennen, penpunt, antiballistisch, schrijven, letters, hanepoten, hanenpoten, spatie, slordig, fysiotherapeut, beweging, motoriek, slechte motoriek, schrijfatelier, schrijfmethoden, schrijfonderwijs, kleuterkleuren, kleuters, voortgezetonderwijs, vulpen, gelpen, goed

 

 

Cookies helpen ons onze services te leveren. Door onze services te gebruiken, geeft u aan akkoord te gaan met ons gebruik van cookies. OK